Blog kesehatan untuk anda

loading...

Fakta Tentang Manfaat Garam Untuk kesehatan Dalam Islam yang Jarang Kita ketahui

Fakta Tentang pentingnya garam bagi kesehatan tubuh,Rahasia Garam... Amalan sunnah yang jarang tidak diketahui...
Amalan Rasulullah S. A. W memakan secubit garam sebelum dan selepas makan kini dibuktikan oleh sains bahawa tabiat ini menambahkan keberkesanan perut untuk menghadam makanan dan menghindarkan perut dari menyerap racun.

Pada zaman Yunani,Tentera Yunani (askar Greek) dibayar gaji menggunakan garam.Begitu juga dengan episod penjajahan negara kecil oleh negara besar dengan mengenakan hukuman penjara kepada penentang mereka.


http://mustahabbah.blogspot.com/2015/10/manfaat-garam-untuk-kesehatan-dalam.html


Apabila dipenjarakan,mereka (penentang) akan diberi makanan seperti roti dan air tanpa garam.Walaupun kerap dihidangkan dengan roti dan air tanpa garam,badan mereka tetap lemah memandangkan kurangnya kandungan garam dalam badan.

Dari Abdullah Bin Umar

” Sesungguhnya ALLAH menurunkan empat perkara berkat (mempunyai kebaikan) dari langit (menerusi hujan) ke bumi iaitu besi, api, air dan garam”

Hadis Riwayat Al-Baghawiy dalam tafsirnya.

Dari Anas Bin Malik,nabi bersabda ” Penghulu segala lauk pauk kamu ialah garam.

Dalam kitab perobatan Islam,untuk penyakit dari laut maka untuk keluarkannya dari badan/merawatnya dari laut juga iaitu menggunakan air garam.Antaranya :

1.Penyakit Ghaut – timbun anggota badan atau bahagian yang bengkak dengan pasir laut (tepi pantai) 1 – 2 jam kemudian mandi air laut.

2.Kalau tinggal di bandar seperti,goreng 1 – 2 genggam garam kasar sampai kekuningan kemudian demah/tuam dibahagian yang bengkak atau sakit.Garam itu dibungkus dengan kain.

3.Guna cara yang sama seperti di atas untuk penyakit lenguh-lenguh sendi,sakit kepala,senggugut.Kalau sakit lelah demah/tuam pada tapak kaki.

4.Untuk Elak mabuk waktu dalam perjalanan dengan meminum madu dan secubit garam atau air suam dan secubit garam sebelum memulai perjalanan anda.

5.Mengembalikan tenaga untuk orang yang bekerja berat seperti bertani,bersukan dan seumpamanya – minum air suam dan sedikit garam.

6.Cuci perut : minum air suam dan satu butir garam kasar sebelah pagi.
nasehat kami berdasarkan kajian

Merendam kerang supaya hilang tahinya.Dalam kaedah perobatan Islam,sesuatu perkara yang buruk diubat dengan asalnya.Kerang berasal dari laut,dan garam digunakan untuk meneutralkan keburukannya (tahi).

Mengurang tahap kemasinan ikan masin.Ikan kering yang terlalu masin boleh dikurangkan kadar kemasinannya dengan merendam dalam air garam juga.

Merawat cirit-birit.Ia boleh diubati dengan meminum air yang dicampur sedikit garam.

Garam digunakan untuk merawat kegatalan.Air yang dicampur garam disapukan pada kulit yang gatal.
Baca juga:Dampak Penyalahgunaan Narkoba Untuk Pemakainya

Menambah imuniti badan akibat perubahan hawa/angin.Hal ini berlaku disesetengah tempat dinegeri Arab.Misalnya pelajar indonesia yg berkunjung ke negara Arab akan mengalami alahan terhadap hawa/angin tempat baru.Air garam diminum sebagai obatnya. 
Nah itulah fakta penting tentang garam yang sangat diperlukan tubuh kita,semoga  artikel Manfaat Garam Untuk kesehatan Dalam Islam bermanfaat untuk anda.

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+
Tags :

Related : Fakta Tentang Manfaat Garam Untuk kesehatan Dalam Islam yang Jarang Kita ketahui

0 komentar:

Poskan Komentar